Wyważanie z testem drogowym

Pozbywamy się „bicia” i ściągania samochodu w bok!

Odpowiedni montaż i wyważenie to kluczowy element, gdyż w największym stopniu determinuje komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.

W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na usługę, o której wielu kierowców nigdy nie słyszało. Jednak Test Drogowy z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi bije na głowę nawet komputerowe wyważanie z dokładnością do 1 grama.

Nawet najlepsza opona może nie być idealnie wyważona. Problem „bicia” może pojawić się w wyniku nierównomiernej sztywności promieniowej opony lub felgi.

Wyważarka Hunter została wyposażona w rolkę o średnicy 225 mm, która zostaje dociśnięta do koła obracającego się na maszynie z siłą 6500 N (650 kg) – a więc przy pełnej symulacji rzeczywistych warunków drogowych, w jakich pracuje koło. Doskonale symuluje to zachowanie się opon w warunkach drogowych.

Funkcja Testu Drogowego

Funkcja Road Test z łatwością określa zmiany siły promieniowej dla opony i dla całego koła. Aby zbadać siły promieniowe felgi, za pomocą czujników przystawianych do zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi tarczy koła są mierzone bicia (osiowe i promieniowe) dla obu stron felgi, a rolka tocząc się po oponie ocenia bicie promieniowe całego koła. W wyniku takiej analizy urządzenie potrafi wskazać optymalny układ opony względem felgi, aby zminimalizować działanie tych sił. Dla nas oznacza to eliminację bicia i lepszą przyczepność kół – szczególnie przy dużych prędkościach.

Często zdarza się, iż nawet po najdokładniejszym wyważeniu koła nie udaje się zlikwidować drgań związanych z jego nieprawidłową pracą. Nawet powtórne wyważanie najczęściej nie przynosi pożądanego efektu. Do niedawna jedynym wyjściem były żmudne i czasochłonne próby i przekładanie opon z felgami w różnych kombinacjach. Na szczęście istnieje Hunter.
Wykorzystując wyniki testu drogowego i precyzyjnie określając stan ogumienia i obręczy pozwala na możliwie najlepsze dopasowanie zestawu felga-opona. Dzięki takiej analizie udaje się wyeliminować drgania i „bicie”, a tym samym uratować zawieszenie i opony, o komforcie jazdy nie wspominając.

Funkcja Straight Track

Czasami mamy do czynienia również ze zjawiskiem ściągania samochodu w bok. Daje się to szczególnie odczuć podczas szybkiej jazdy. Dzieje się tak z powodu nierównomiernego zużycia czoła bieżnika. I znów z pomocą przychodzi nam Hunter. Dzięki pomiarowi siły ściągania każdej opony, oblicza i wskazuje ich optymalny rozkład.
Po pomiarze sił bocznych dla wszystkich kół samochodu i ich ponumerowaniu, oprogramowanie StraightTrakTM  wskazuje miejsce zamontowania poszczególnych kół pojazdu, aby sumaryczna wartość siły bocznej, działającej na samochód była jak najmniejsza.

Wyważanie kół z laserową precyzją

Wyważarka Hunter GSP potrafi wyważać z dokładnością do 0,5 g. Dodatkowo wyposażona jest w laser wskazujący dokładne miejsce mocowania (naklejenia lub nabicia) ciężarka. Daje to niespotykaną dokładność wyważania.