Nowe etykiety na oponach – co na nich jest?
Wszystkie nowe opony zimowe, letnie i całoroczne sprzedawane na terenie Unii Europejskiej są znakowane nowymi etykietami. Dzięki nim kierowca łatwiej oceni parametry ogumienia.
Jak czytać etykiety?
Opory toczenia, efektywność paliwowa
Opór toczenia sprawdza i definiuje ekonomiczność opony – opór napotykany przez oponę przy zetknięciu się jej
z nawierzchnią, jest to energia potrzebna do wykonania obrotu. Bezpośrednio wpływa to na ilość zużytego paliwa oraz emisji CO2. Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy klasą A i G może wynosić nawet 7,5%.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Jest to zdolność trzymania się drogi na mokrej nawierzchni, w tym odległości hamowania na mokrej powierzchni. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami G i A pozwalają zmniejszyć odległość drogi nawet do 18m w samochodzie osobowym, czyli około 30%.
Poziom hałasu
Jest ważnym czynnikiem, który brany jest pod uwagę przy konstruowaniu opony, umożliwia określenie komfortu
w użytkowaniu opony przez użytkownika. Opony wytwarzają dwa rodzaje hałasu, w tym hałas wewnętrzny
i zewnętrzny. Według dyrektyw unijnych informacja na etykiecie opony powinna zawierać parametr hałasu zewnętrznego. Jedna czarna fala = najlepsze osiągi. Poziom emisji hałasu jest przynajmniej o 3 dB poniżej dozwolonego poziomu hałasu.